Verantwoording
Er is sprake van extrinsieke motivatie wanneer er een beloning wordt gegeven voor een handeling die gedaan moet worden. Een kind dat bijvoorbeeld zijn bord leeg eet krijgt als beloning een toetje.
Bij intrinsieke motivatie komt de beloning tijdens de handeling omdat je het leuk vindt om te doen, het is zelfbevredigend. Een voorbeeld hiervan is dat een kind een puzzel of een moeilijke rekensom oplost omdat hij hier plezier van onder vindt.
Bij EdelWIJS proberen we via een extrinsieke motivatie doelen te behalen. Daarbij willen we de intrinsieke motivatie prikkelen door iedere keer andere doelen na te streven. Op deze manier kunnen doelen die de eerste keer behaald zijn met een edelsteen en later zonder edelsteen een trots gevoel geven. Een voorbeeld hiervan is dat een kind een week iedere dag een tekst heeft geoefend voor een rode edelsteen (5 punten). Vervolgens leest hij een week later aan zijn oma de tekst nog een keer voor. Oma is heel trots hoe goed het kind leest. Het kind is ook trots op zichzelf en gaat zelf een nieuwe tekst oefenen zonder daar een edelsteen voor te krijgen. Wanneer dit kind Avi getoetst wordt en hij gaat daarbij in niveau omhoog, is de intrinsieke motivatie voor lezen weer vergroot.
Zo kunnen we via het inzetten van extrinsieke middelen (in ons geval zijn dat edelstenen), intrinsieke motivatie bereiken bij kinderen. Activiteiten worden dan boeiend of interessant en dan kun je verder werken aan doelen waarbij het kind nog lastig te motiveren is. Beloningen kunnen een goede motivator zijn om doelen te behalen zeker wanneer ze de beloning zelf mogen kiezen.

Maak jouw eigen website met JouwWeb